Wednesday 18 October 2017

MODEL GA-100 : CARA AKTIF KAN FUNGSI "AUTO LIGHT" YANG PERLU ANDA TAHU


Walau pun ramai yang pakai jam g-shock original, namun kebanyakan mereka tidak tahu fungsi auto light yang ada pada jam. Jika tidak tahu, sudah pasti la mereka tidak tahu untuk nak AKTIF KAN fungsi AUTO LIGHT ini. Post kali ini, saya nk ajar kan cara untuk aktif kan fungsi AUTO LIGHT pada model GA-100. 


Fakta: Semua jam g-shock model GA-100 mempunyai fungsi auto light. Tidak kira apa color sekali pun, selagi ia adalah GA-100, sudah pasti ia ade auto light!


Rujuk gambar jam GA-100B-4A ( jam merah ) di atas, anda akan melihat 2 bulatan. Satu adalah bulatan BIRU dan satu lagi adalah bulatan KUNING. Bulatan BIRU itu adalah BUTTON LIGHT untuk anda tekan agar jam anda keluar kan lampu.

Untuk aktif kan fungsi AUTO LIGHT, anda perlu tekan button LIGHT ( bulatan biru ) selama 7-15 saat sehingga "AUTO LIGHT SIGNAL" itu berubah dari hitam kepada PUTIH. Anda boleh cuba. Jika ia sudah berubah kepada PUTIH, maknanya jam anda telah di aktif kan dengan fungsi auto light!


Untuk OFF kan fungsi auto light, anda hanya ulangi step yang sama seperti mana anda mahu aktif kan fungsi auto light sebelum ini. 


AWAS! HANYA AKTIF KAN AUTO LIGHT DI WAKTU MALAM SAHAJA. 




3 comments:

  1. Om kalo dw 003 nyalain auto lihgt nya gmn ya?

    ReplyDelete
  2. Bga 180 ada autolight atau x. Klu de.. Sama ke.. Cara nak setting??

    ReplyDelete
  3. Ga 2100 ada auto light kah..?
    Caranya??

    ReplyDelete